GOED BESTUUR IN DE WEST

- Wat maakt dat de
kwaliteit van het openbaar bestuur in de Caribische delen van het Koninkrijk zo
achterblijft bij de Nederlandse verwachtingen? Om antwoord te geven op deze vraag analyseert Oberon
NAUTA in zijn proefschrift over goed bestuur in de Caribische rijksdelen, de
relatie tussen de wijze waarop in formele zin goed bestuur gewaarborgd wordt en
de maatschappelijke karakteristieken van de eilanden in de West. De
uitkomsten van deze analyse stemmen niet onverdeeld positief: tussen de
Nederlandse gedragsnormen die in de wet- en regelgeving van de Caribische
rijksdelen gecodificeerd zijn en de sociaal-culturele kenmerken van de eilanden
bestaat een mismatch die goed bestuur ernstig belemmert. De auteur laat echter
ook zien dat deze mismatch kan worden verholpen door de wet- en regelgeving aan
de Caribische context aan te passen. Hoe dat precies in zijn werk gaat wordt geïllustreerd aan de hand van
Anguilla en Barbados. Volgens Nauta houdt de op Nederland geënte wet- en
regelgeving geen rekening met de
Caribische werkelijkheid,’. ‘Er bestaat een discrepantie tussen
de geest van de wet en de norm van de samenleving. Zo zorgt de kleinschaligheid
van de eilanden voor belangenverstrengeling bij bestuurders. Het blijkt voor
hen vaak lastig privé en zakelijke relaties te scheiden. Ook kennen de eilanden
een grote arme onderklasse die afhankelijk is van hulp van de overheid. Omdat
politici over het verstrekken van die hulp beslissen, beschikken zij over de
mogelijkheid banen en uitkeringen te ruilen voor electorale steun. Bestuurders
die onrechtmatig handelen door bepaalde groepen te bevoorrechten worden vaak
niet electoraal afgestraft omdat hun gedrag in lijn is met de heersende
maatschappelijke codes.’ Zie
proefschrift: http://igitur-archive.library.uu.nl/dissertations/2011-0622-200255/nauta.pdf
Geen opmerkingen :
Een reactie posten