DUBBELE NATIONALITEIT VOOR SURINAMERS
Surinamers moeten bij het verkrijgen
van een vreemde nationaliteit de Surinaamse nationaliteit behouden en personen
van Surinaamse afkomst met een andere nationaliteit dienen van rechtswege de
Surinaamse nationaliteit verkrijgen
Geen automatisch verlies; het doen van afstand is niet
mogelijk
De discussie over dubbele nationaliteit of bipatride en meervoudige nationaliteit wordt
door nationalisten in Suriname zwart-wit benaderd. In hun visie dient men te
kiezen voor één nationaliteit, de Surinaamse of een andere nationaliteit.
Meervoudige nationaliteit is uit den boze. Voorstaanders van dubbele
nationaliteit worden in een verdachte hoek geplaatst omdat zij persoonlijk wel
de lusten maar niet de lasten van een land zouden willen hebben. In de
discussie over de dubbele nationaliteit wordt vaker de nadruk gelegd op
Surinamers in de diaspora. De positie van Surinamers in Suriname wordt in deze
discussie helaas onderbelicht.
De gevolgen van het automatisch verliezen van de Surinaamse
nationaliteit bij het verkrijgen van een vreemde nationaliteit wordt niet
voldoende onderkend en zelfs onderschat.
In de Surinaamse nationaliteitswetgeving wordt onomwonden verklaard dat
Surinamers
van rechtswege hun Surinaamse nationaliteit verliezen bij het
verkrijgen van een vreemde nationaliteit.
Is deze regeling in het belang van Suriname?
Kan Suriname zich een dergelijke regeling veroorloven?
Kleine bevolking
Suriname, is een land met een bevolking van minder dan een half miljoen
mensen.
Landen met zo'n kleine bevolking kunnen zich een dergelijke regeling
niet permitteren omdat dit funest is voor de ontwikkeling van het land.
Deze regeling getuigt niet van nationaal gevoel en druist in tegen
alles wat nationalisten voorstaan. Deze regeling druist in tegen de belangen
van Suriname en het Surinaams volk. Door het van rechtswege verliezen van de
Surinaamse nationaliteit bij het verkrijgen van een andere nationaliteit raakt
Suriname op deze manier, formeel, haar onderdanen kwijt aan het buitenland.
Landen als India, Brazilië en China met een grote bevolkingsomvang
kunnen zich het kwijt raken van onderdanen aan andere landen permitteren.
Ondanks haar grote bevolking tracht India toch de binding te behouden met haar
onderdanen in het buitenland.
Suriname is een land met een kleine bevolking en heeft er met nadruk
baat bij om de band met haar onderdanen te behouden. Denk maar aan het
menselijk kapitaal dat reeds vele tientallen jaren wegtrekt en verloren gaat
voor de Surinaamse economie en de verscheurde gezinnen en structuren die
ontstaan na het wegtrekken van haar onderdanen naar het buitenland maar ook aan
het wegtrekken van kader uit districten en binnenland en de ontwrichting van de
sociale infrastructuur.
Bijna 1 miljoen Surinamers
Duizenden Surinamers zijn na 25 november 1975 hun Surinaamse
nationaliteit kwijtgeraakt door het verkrijgen van een vreemde nationaliteit.
In de meeste gevallen was dat de Nederlandse nationaliteit. Was er in de
Surinaamse nationaliteitswetgeving opgenomen dat Surinamers niet van rechtswege
hun Surinaamse nationaliteit kwijtraken bij het verkrijgen van een vreemde
nationaliteit dan hadden deze Surinamers naast hun vreemde nationaliteit hun
Surinaamse nationaliteit kunnen behouden. Bij een dergelijke regeling zouden er
in de wereld van vandaag geen 500.000 personen maar misschien één miljoen personen met de Surinaamse nationaliteit,
zijn. Wat men nu merkt is dat het aantal personen van Surinaamse afkomst met
een andere nationaliteit in den vreemde bijna even groot is als het aantal
Surinamers in Suriname.
Internationaal aanvaarde beginselen
Ten tijde van de totstandkoming van de
Surinaamse nationaliteitswet op 24 nov.
1975 en
de
toescheidingsovereenkomst inzake nationaliteiten tussen Nederland en Suriname,
bestond
er internationaal in vergaande mate
overeenstemming om er naar te streven het ontstaan van
meervoudige nationaliteit te voorkomen en of
te beperken. Hierbij kan worden verwezen naar
het Verdrag van Straatsburg van 1963. In
hoofdstuk I van dit Verdrag wordt gestreefd naar
een beperking van de gevallen van
meervoudige nationaliteit. Bij de totstandkoming van dit
Verdrag werd geen rekening gehouden met
enkele factoren die tot een enorme toename van
de meervoudige nationaliteit leidden. Een
van deze factoren is de trek van personen van arme
landen naar rijke landen.
Met het ontwerpen van een tweede protocol behorend bij het Verdrag van
Straatsburg van
1963 is het verschijnsel van meervoudige
nationaliteit internationaal aanvaard en zien wij dat vele staten er toe
overgaan om dit verschijnsel te accepteren.
Meervoudige nationaliteit wordt thans toegepast door verschillende
landen in de wereld zoals Turkije, Marokko, Iran, Italie, Frankrijk,
Griekenland.
Zelfs in Nederland is meervoudige nationaliteit toegestaan onder
bepaalde voorwaarden. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de
Statistiek blijkt dat op 1 januari 2009 Nederland ruim 1,1
miljoen personen met de Nederlandse en minimaal één andere nationaliteit telde.
De regels voor dubbele nationaliteiten zijn verruimd in de herziene Rijkswet op
het Nederlanderschap die met ingang van 1 april 2003 in werking is getreden.
Vreemdelingen die de Nederlandse nationaliteit krijgen, kunnen vaker dan
voorheen hun oorspronkelijke nationaliteit behouden. Dit zou de Surinaamse
overheid moeten overnemen.
Wijziging van de Surinaamse nationaliteitswet
Uit statistieken blijkt dat de emigratie uit Suriname vrijwel elk jaar
groter is dan de immigratie. Er is sprake van een vertrekoverschot en er is
sprake van brain drain uit Suriname. De migratie van Surinamers naar het
buitenland in de naaste toekomst zal niet afnemen. Denk maar aan Surinaamse
studenten die in het buitenland studeren en niet meer terugkeren; geschoolde
werknemers die een baan aangeboden krijgen in het buitenland en besluiten om
weg te blijven; Surinaamse mannen en vrouwen die met buitenlanders trouwen of
samenwonen en een gezamenlijke huishouding in het buitenland voeren; ouderen en
kinderen die in het kader van gezinshereniging een verblijfsvergunning in het
buitenland krijgen en genaturaliseerd worden.
Omdat Suriname hierdoor veel van haar onderdanen zal kwijtraken aan het
buitenland, lijkt
het mij zinvol dat de Surinaamse wetgever de Surinaamse
nationaliteitswetgeving wijzigt in die zin dat Surinamers nooit en te nimmer
hun Surinaamse nationaliteit verliezen bij het verkrijgen van een vreemde
nationaliteit.
Suriname moet voorkomen een ‘republiek
zonder onderdanen' te worden.
Voor zowel het verkrijgen als het verliezen van nationaliteit verwijst
het Volkenrecht naar de nationale wetgeving. De Surinaamse wetgever hoeft niet
te kijken naar andere buitenlandse wetgevers. Zij dient alleen rekening te
houden met internationaal aanvaarde beginselen.
De Surinaamse nationaliteitswetgeving zou zodanig gewijzigd kunnen
worden dat Surinamers naast het verkrijgen van de vreemde nationaliteit hun
Surinaamse nationaliteit behouden wat weer ten goede komt aan de (sociale en
economische) binding met het land Suriname.
Indien de Surinaamse wetgever, tot wijziging van de Surinaamse
nationaliteitswetgeving overgaat dient met twee groepen rekening te worden
gehouden t.w. Surinamers met de
Surinaamse nationaliteit en Surinamers die hun nationaliteit zijn
kwijtgeraakt bij het verkrijgen van een andere nationaliteit. Voor de eerste groep zou bepaald kunnen
worden dat zij van rechtswege hun Surinaamse nationaliteit behouden bij het
verkrijgen van een vreemde nationaliteit.
Voor de tweede groep kan gedacht worden aan het van rechtswege verlenen
van de Surinaamse nationaliteit.
Hierdoor krijgt deze groep automatisch de Surinaamse nationaliteit
zonder verlies van de vreemde of huidige nationaliteit. Vele Zuid-Amerikaanse andere landen hebben zo
een regeling getroffen waardoor zij vele burgers erbij hebben gekregen.
Indien regering en parlement deze problematiek daadkrachtig en
voortvarend willen aanpakken dan zou ook de Surinaamse nationaliteit aan de mensen van Surinaamse afkomst in de
diaspora kunnen worden verleend. Deze mensen van Surinaamse afkomst hebben vaak
nauwe banden met twee of meer landen. Men woont in het ene land en heeft
familie of bezit in het andere. Vaak zijn de banden emotioneel van aard, maar
daardoor niet onbelangrijk. Een mens heeft het recht om zichzelf verschillende
wortels toe te eigenen. Het verliezen van een nationaliteit om de verwantschap
met een ander te land te bekrachtigen is een beperking van de persoonlijke
vrijheid.
Surinaamse nationalisten zouden zich er rekenschap van moeten geven dat
het afstoten van Surinamers die een vreemde nationaliteit verwerven, tot
sociaal-maatschappelijk gevolg heeft dat het 'wij-zij gevoel' wordt gecreëerd
c.q. versterkt. Het 'wij-zij gevoel' tussen mensen van Surinaamse afkomst met
de Surinaamse nationaliteit en mensen van Surinaamse afkomst die hun Surinaamse
nationaliteit in rook zagen opgaan bij het verwerven van een andere nationaliteit.
Het mag als algemeen bekend worden verondersteld dat een dergelijk 'wij-zij
gevoel' geen positieve bijdrage levert aan een goede samenwerking tussen beide,
kunstmatig gecreëerde groepen.
Misschien is het de hoogste tijd om achter de regel uit het Surinaams
volkslied ' (--) Hoe wij hier ook samen kwamen, aan zijn grond zijn wij verpand
(--) , ook de gedachte te plaatsen dat alle mensen van Surinaamse afkomst waar
zij zich ook ter wereld mogen bevinden, vanwege de in hen door
Suriname gepleegde investering steeds de verplichting en het voorrecht hebben
zich in te zetten voor de welvaart en het welzijn van Suriname.
Zij moeten daartoe worden gestimuleerd en niet ontmoedigd! Dit kan door
een dubbele nationaliteit voor Surinamers.
Conclusie
Bipatride of meervoudige nationaliteit wordt door meer landen in de
wereld toegepast. Kiest Suriname hiervoor, dan handelt het land niet in strijd
met internationaal aanvaarde beginselen bij het wijzigen c.q. aanpassen van
haar nationaliteitswetgeving.
Wijziging van de Surinaamse nationaliteitswetgeving is in landsbelang.
De invoering van dubbele of meervoudige nationaliteit zal Suriname veel
voordelen opleveren.
Lachman
Soedamah
3 opmerkingen :
ik ben geboren in het jaar 1952 en heb ned.nationaliteit, ik zal heel fijn vinden om ook mijn Surinaamse nationaliteit te krijgen,die ik verloren ben gegaan, ik had niet om gevraagd, maar gebeurd. zal ik overwegen om terug naar Suriname te komen en daar weder opbouwen.
dank u.
Mijn naam is Helga Yorks. Ik ben na de onafhankelijkeid van Suriname in Nederland gestuurt door mijn moeder in 1978, ik was toen 17 jaar en zou in mei 1979 18 jaar worden. Ik heb niet metteen de nationaliteit gehad, omdat ik bij mijn zus woonde die de zorg over mij had. Ik moest werken s'avonds om mee te helpen in de kosten en overdag naar school. ik moest weekelijks volgens de regels voor een stempel. Ik kon niet meer naar een gewone voortgezet onderwijs en werdt geplaats tussen moeders, die toen de Moeder MAVO werd genoemd. Met de mededeling dat ik al bijna 18 jaar was en niet tussen de jongere jeugdigen kan geplaats worden.
Ik kreeg pas na de geboorte van mijn kinderen een oproep dat ik mijn Nationaliteit mocht aanvragen, en met de mededeling dat ik mijn Surinaamse nationaliet moest opgeven inruil voor de nederlanse.
Ik was er niet blij mee, de Suriname paspoort wordt van je afgenomen en vernietigt.
Ik wil mijn Surinaamse nationalieit terug, maar mij werdt verteld toen ik Remigratie heb aangevraagt dat ik 17 jaar was toen ik in nederland kwam en geen racht heb voor hulp om te remmigreren.
Mijn verhaal is lang. Bij wie moet ik zijn, wat moet doen om mijn Surinaamse Nationaliet terug krijgen en waar ... is het in Nederland of in Suriname? Dit jaar 2018 word ik op 6 mei 57 jaar. In wil terug naar Suriname. Na veertig jaren in Nederland.
Een reactie posten