DIASPORABELEID EN PSA WETSONTWERP
De Surinaamse regering heeft aangegeven dat er over diaspora een nationale discussie op gang moet komen. Omdat de VHP dit inzicht eveneens deelt, is in januari 2012 gekozen voor een nationale diaspora conferentie met het doel: ontwikkelen van een visie, ‘awareness building’ en het aandragen van bouwstenen om te komen tot beleidsaanbevelingen voor de Surinaamse diaspora.
De VHP heeft het thema ‘diaspora’ gekozen vanwege het feit dat internationale instituten als de VN, IMF en Wereldbank steeds meer erkennen dat diasporagemeenschappen centrale spelers zijn voor de sociaaleconomische ontwikkeling in landen van herkomst.
De resultaten uit de door de VHP gehouden conferentie zijn aan de Surinaamse Regering aangeboden.
In het afgelopen jaar zijn er zowel in Suriname en Nederland diasporaconferenties gehouden om bouwstenen aan te dragen voor het uitvoeren van een diasporabeleid. Hierbij is gebleken dat er voldoende draagvlak bestaat voor het voeren van een diasporabeleid in Suriname. Er zijn conclusies en aanbevelingen genomen.
Enkele van deze aanbevelingen zijn:
- Het benoemen of aanwijzen van een minister of onderminister Diaspora Zaken. Door deze benoeming geeft de Surinaamse regering aan dat zij inderdaad de wil heeft om te komen tot een op alle beleidssectoren omvattend Surinaams diasporabeleid
- Bij het ontwikkelen van zowel het (inhoudelijk) beleid als het vormgeven aan de institutionele voorzieningen in Nederland, moet het primaat en the lead liggen bij Suriname. Surinamers in Nederland hebben dan als taak om de Surinaamse regering een helpende hand te bieden om de door hen beoogde doelstellingen te realiseren
- Bij de contacten over en weer moet rekening worden gehouden met aan beide kanten levende emoties en beeldvorming. Dit is noodzakelijk om werkbare verhoudingen en werksferen te creëren en te behouden. Dit, om vanuit Nederland niet te belerend over te komen in de communicatie
- Bij het ontwikkelen van voorstellen voor de opzet van institutionele voorzieningen, zoals databank, platform, denktank enz. is het belangrijk om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de voor de Surinaamse situatie aangepaste modellen die in de praktijk de afgelopen jaren hun nut hebben bewezen in het Diasporabeleid van India, Turkije en Israël
- In nauw overleg met de Surinaamse minister of onderminister Diaspora Zaken komen tot het opstellen van een Actieplan voor de beleidsontwikkeling waarbij o.m. aandacht wordt besteed aan de behoefte voor verschillende institutionele voorzieningen zoals periodieke ontmoetingen (Brasa Dey, jaarlijkse of twee jaarlijkse Diaspora conferenties, diplomatieke en consulaire vertegenwoordigingen, overleg en contacten met het bedrijfsleven, met het maatschappelijk middenveld en de Nederlandse politieke partijen)
De VHP Nederland is van mening dat bij het te formuleren diasporabeleid aan de volgende punten moet worden gedacht:
- Groep deskundigen aan het werk zetten om een psa-kaart te ontwikkelen
- Instelling Fonds voor de ontwikkeling van een diasporabeleid
- Er dient een databank van Surinaams kader te komen
- Gemengde commissie van deskundigen samenstellen om de diasporawet te bestuderen uit Suriname en Nederland.
- Oprichting van een diasporabank
- Bundelen in plaats van weg concureren
- In Suriname inventarisatie maken van de behoeften
- Suriname moet vooraf huiswerk maken
- Surinaamse ambassade moet een actievere rol spelen.
- Diaspora moet breed gedragen worden
PSA kaart
VHP-Nederland juicht het voorstel van de PSA kaart toe en is content dat een dergelijk conceptwet is samengesteld. VHP Nederland betreurt het dat de regering er niet voor gekozen heeft om een diasporabeleid te ontwikkelen zoals door de VHP en andere maatschappelijke groeperingen is voorgesteld.
De regering heeft ervoor gekozen om los van een te ontwikkelen diasporabeleid een PSA wet te ontwerpen, waarbij met name het personenverkeer naar Suriname wordt geregeld. Volgens VHP-Nederland zal zonder een duidelijke visie en/of beleid ten aanzien van de diaspora, het ontwerpen van een PSA wet straks gelegenheidswetgeving blijken te zijn in plaats van een wetgeving voor langere tijd en in het belang van volk en vaderland.
VHP-Nederland doet een beroep op de Surinaamse regering en de Nationale Assemblee (DNA) om de nodige tijd in te ruimen voor de behandeling van het wetsontwerp. Het is dan ook van belang om alle belanghebbenden bij dit proces te betrekken om te komen tot een maximale draagvlak.
Bij de behandeling van het wetsontwerp, dient voor het scheppen van een speciale wettelijke status voor de diaspora, ook gekeken te worden naar het verruimen van de mogelijkheden van de dubbele nationaliteit. Hiermee kan opnieuw inhoud gegeven worden aan artikel 5 lid 2 van de Toescheidingsovereenkomst tussen Nederland en Suriname inzake nationaliteiten. Volgens VHP-Nederland zou de PSA wetgeving onderdeel dienen te zijn van een te ontwikkelen diasporabeleid.
VHP Nederland Diasporacommissie
mr L. Soedamah - coördinator
Geen opmerkingen :
Een reactie posten